vrijdag 23 mei 2014

Ontroerend: na 18 jaar ontmoet studente de man die haar leven redde

Wat een miraculeuze zondag voor Skyler James: ze tikte niet alleen haar diploma op de kop, maar ontmoette ook voor het eerst de man die haar achttien jaar geleden het leven redde. Het meisje werd als pasgeboren baby immers achtergelaten op een kerkhof in Illinois. Charlie Heflin was diegene die haar onder een ondergesneeuwde boom ontdekte, tijdens die bitterkoude ochtend in 1995. "Wonderbaarlijk dat ik nu de persoon leer kennen aan wie ik mijn leven te danken heb. Zonder hem zou ik hier nu allicht niet meer zijn", aldus de jongedame.
Vijf dagen na haar redding werd ze geadopteerd door Bonnie en Greg James uit Charleston. Van zodra Skyler oud genoeg was, kreeg ze de waarheid te horen. Bonnie probeerde held Charlie terug te vinden via telefoonboeken, maar zonder succes.

Nu Skyler bijna haar diploma op zak had, waagde de moeder toch nog eens haar kans. En jawel, sociale media brachten deze keer wel soelaas. Een afspraak op die speciale dag was dan ook snel gemaakt. "Ik weet dat Skyler hem dolgraag wilde ontmoeten, het is een belangrijke schakel uit haar leven", aldus de moeder. "We weten hoe koud ze het toen had, hoe ze zelfs flirtte met de dood. Vijftien minuten kunnen het verschil gemaakt hebben."

Voeten warmgewreven
Via het telefoontje kwam Charlie ook te weten dat een verpleegster bijna twee uur in de weer geweest is om Skylers voetjes warm te wrijven, anders waren haar tenen misschien wel afgevroren. "Al die jaren ben ik me blijven afvragen wat er van haar geworden was", aldus de reddende engel. Via artikels in de krant vernam hij enkel dat ze bij adoptieouders beland was.

De dag zelf herinnert hij zich nog alsof het gisteren was. Hij was toen aan de slag als chef van een kabelbedrijf. De sneeuw had een storing veroorzaakt en hoewel het zijn vrije dag was, hielp hij mee het euvel te herstellen. Het was echter zo koud buiten dat hij en zijn collega elkaar om de vijf minuten moesten aflossen. Toen hij in de warme bestelwagen zat, hoorde hij via de radioscanner dat de politie een tip gekregen had van een anonieme vrouw: er zou een baby op een kerkhof liggen, onder een dennenboom.

"Hart bonsde in mijn keel"
Na tien minuten besefte hij dat ze misschien wel op een verkeerde plek aan het zoeken waren. Hij reed naar een andere begraafplaats in de buurt, maar vond daar in eerste instantie ook niets. Net toen hij dacht dat het om een smakeloze grap ging, gebeurde het ondenkbare. "Ik liep terug naar de boom en plots hoorde ik wel zacht gehuil. Mijn hart bonsde in mijn keel. Daar lag ze inderdaad, gewikkeld in een dekentje. De dennennaalden zaten tot in haar mond, de navelstreng was afgebonden met een schoenveter."

Toen Charlie de baby aan de dokters gaf, dacht hij dat hij haar nooit meer zou zien. "Ik had het moeilijk om haar af te geven, want ik wilde weten wat er met haar zou gebeuren. Al was ik natuurlijk ook opgetogen dat ze nog leefde, van dan af kon ik enkel nog maar bidden."

"Mond vol tanden"
Charlie woonde vrijdag al de diploma-uitreiking bij, maar hij wachtte tot het feestje van zondag om zich officieel voor te stellen. Skyler herkende hem uiteraard niet, tot ze zijn verhaal aanhoorde... "Ik stond met mijn mond vol tanden", aldus de 18-jarige. "We hebben nogal wat afgeknuffeld."

Charlie gaf haar ook de jas die hij achttien jaar geleden droeg en een collage van krantenknipsels over haar redding. Van de gasten op het feestje kreeg hij intussen te horen wat Skyler allemaal in haar mars heeft. Ze blijkt een uitstekende studente te zijn, die nu haar kans zal wagen op de universiteit in Chicago. Op een dag hoopt ze zelfs minister te worden.

Contact via Facebook
Sinds zondag houden Skyler en Heflin contact via Facebook. "Mijn ouders zijn altijd eerlijk geweest over mijn verleden. Ik heb er altijd van gedroomd om hem of mijn natuurlijke moeder te ontmoeten", besluit het meisje.

Zestien maanden nadat de James-familie Skyler geadopteerd had, werd opnieuw een baby achtergelaten. Het jongetje werd teruggevonden in een auto. Nu is Nathan zeventien jaar oud én... de jongere broer van Skyler.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten