maandag 28 juli 2014

Vier grote vliegrampen, maar geen paniek: "Vliegtuig blijft veiligste vervoermiddel"

Het vliegtuig van Air Algérie dat gisteren neerstortte. © belga.
"Het is zeer uitzonderlijk dat er op zo een korte tijd zo veel vliegrampen zijn." Dat zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde. Reden tot paniek wanneer er een vliegreis in het vooruitzicht ligt, is niet nodig: "Een vliegtuig blijft wereldwijd het veiligste vervoermiddel."
Drie neergestorte passagiersvliegtuigen in één week, 464 doden. Als je de in maart verdwenen MH370 meetelt kregen we dit jaar al vier grote vliegrampen te verwerken. Is dat normaal en gaat het nu veeleer toevallig om vluchten met veel Europese passagiers, of speelt er iets anders?

Zeer uitzonderlijk
Luchtvaartexpert Luk De Wilde: "Zulke grote vliegrampen op zo'n korte tijd zijn heel uitzonderlijk. Dat hebben we in vier jaar niet meegemaakt." De reden dat de rampen de media halen ligt niet aan de komkommertijd maar aan het grote aantal slachtoffers. Al mag je de vluchten van Malaysia Airline geen ongelukken noemen.

"Over het eerste vliegtuig, vlucht MH370, dat in maart van de radar verdween weten we niets met zekerheid. Bij het tweede vliegtuig, MH17, gaat het hoogstwaarschijnlijk om een aanslag die evengoed op een trein of bus plaatsgevonden kon hebben. Dat heeft dus niets met vliegveiligheid te maken."
 
Vliegen blijft wereldwijd het veiligste vervoermiddel, dat is statistisch bewezen. Vliegtuigreizigers lopen het grootste risico op de weg van en naar de luchthaven
Luchtvaartexpert Luk De Wilde
Twee ongelukken in twee dagen
Het ongeluk met het vliegtuig in Taiwan, dat eergisteren neerstortte en aan minstens 48 mensen het leven kostte, is te wijten aan de weersomstandigheden. De piloot heeft geprobeerd om twee noodlandingen te maken, maar die zijn mislukt.

Ook bij het Algerijnse vliegtuig dat gisteren in Mali neerstortte, zouden weersomstandigheden een rol gespeeld hebben. Al is die theorie onder voorbehoud. "Bij het Algerijnse vliegtuig zou een zandstorm de boosdoener geweest zijn. Maar een zandstorm kan zeer moeilijk meer dan zeven kilometer boven de grond hinder veroorzaken en vliegtuigen vliegen normaal hoger dan tien kilometer. Het is niet onmogelijk, maar het zou ook heel uitzonderlijk zijn."
Geen reden tot paniek
Een mysterie, een aanslag en wellicht twee ongelukken dus. Maar als u de komende weken het vliegtuig moet nemen om op uw exotische reisbestemming te geraken, is er geen reden tot paniek.

"Het is belangrijk om te benadrukken dat tot op vandaag geen enkele van die crashes te wijten was aan vliegveiligheid: het lag niet aan slecht onderhoud van het toestel, aan de piloten of aan een personeelstekort. Er zijn tot nu toe nog geen vluchten geannuleerd en een vliegtuig blijft wereldwijd het veiligste vervoermiddel, dat is statistisch bewezen. Vliegtuigreizigers lopen het grootste risico op de weg van en naar de luchthaven."

Verzekering
Wanneer je een vliegreis boekt, ben je via de luchtvaartmaatschappij automatisch verzekerd voor zulke ongevallen", legt De Wilde uit.
"Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak voor miljoenen, zelfs miljarden verzekerd, meestal bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. De verzekering dekt hun vluchten en vliegtuigen, maar ook persoonlijke schade."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten